Skip to main content
  • Ordensreglement
ET TRYGT STED AT VÆRE – ET GODT STED AT LÆRE

Ordensreglement på Vinderød Privatskole

“Du skal bruge din sunde fornuft, opføre dig ordentligt og tage hensyn til andre”

Formålet med Vinderød Privatskoles ordensreglement er at sikre de bedst mulige rammer for børnenes trivsel og indlæring, for børnenes undervisningsmiljø og de ansattes arbejdsmiljø.
Både børn og voksne skal opleve skolen som et rart sted at være.

Derfor stiller vi også store krav til elevernes opførsel, og vi tror på, at tidlig forældre-inddragelse ved udfordringer i forhold til adfærd, er en nødvendighed. Det handler om at skabe tryghed for alle elever i skolen, om demokratisk dannelse, hvor vi overholder nogle fælles spilleregler, og om at skabe ro, gensidig respekt og fokus om skolens kerneopgave – nemlig undervisningen.

I skolens værdier står der bla, at vi behandler hinanden, skolen og omgivelserne ordentligt, hvilket vi alle skal være med til, så vi kan hjælpe alle elever og voksne med at få en god dag.

Lærerne udøver professionel ledelse i klasseværelset i den daglige undervisning og
pædagoger/medhjælpere udøver ledelse i fritidsdelen. Det forventes, at alle udviser respekt og forståelse for læringssituationerne og respekterer og følger de voksnes henvisninger.

Alle taler med og til hinanden på en fornuftig, respektfuld og hensynsfuld måde. Det gælder elever til elever, elever til voksne og omvendt.

Hjemmet har en meget stor indflydelse på elevernes indstilling til skolen. Det er derfor af største
betydning, at man fra hjemmets side er indstillet på et positivt samarbejde med skolen, og at man
støtter skolens bestræbelser på, at eleverne skal have mest muligt ud af deres skolegang.

Eventuelle uenigheder søges løst uden at man overfor eleven antyder uenighed

Overtrædelse af ordensreglement

Overtrædelse af skolens ordensreglement vil sætte følgende proces i gang.


1. Eleven overtræder reglerne første gang

Læreren/pædagogen taler med eleven om overtrædelsen og forældrene orienteres over intra.
Eleven bliver gjort opmærksom på, at der er en adfærd, som vi ikke vil have på skolen.

2. Eleven overtræder fortsat ordensreglementet

Læreren/pædagogen, samt en af klasselærerne indkalder forældrene til en samtale om
barnets adfærd i klassen/på skolen. Eleven deltager fra 4. klasse og opefter. Der nedskrives nogle aftaler, som eleven skal leve op til. Eleven kan evt. sendes hjem resten af dagen. Forældrene kontaktes inden.

3. Eleven ændrer stadig ikke adfærd

Eleven kan sendes hjem i 2 dage. Forældrene indkaldes til samtale med lærerne samt
nærmeste leder. Eleven deltager fra 4. klasse og opefter. De nedskrevne aftaler fra forrige
møde kigges igennem og der laves en handleplan. Der kan gives en mundtlig advarsel.

4. Eleven har fortsat svært ved at leve op til skolens ordensreglemen

Eleven kan sendes hjem i 2 dage. Forældrene indkaldes til samtale med læreren, nærmeste leder samt skolelederen. Eleven deltager fra 4. klasse og op efter.
Den første skriftlige advarsel gives.

5. Eleven har fortsat svært ved at leve op til skolens ordensreglement

Eleven sendes hjem til der har været afholdt møde. Forældrene indkaldes til samtale med læreren, nærmeste leder samt skolelederen. Eleven deltager fra 4. klasse og op efter. Den anden skriftlige advarsel gives.

6. Eleven kan ikke fortsætte på VPS

Forældrene og eleven indkaldes til samtale med nærmeste leder og skolelederen. Forældrene modtager en skriftlig opsigelse af samarbejdet.

Alkohol, kunstige stimulanser
og nikotinholdige produkter

Det er ikke tilladt for elever at indtage alkohol, kunstige stimulanser eller nikotinholdige produkter på skolens område, hverken i undervisningstiden eller i forbindelse med sociale arrangementer i klasseregi. Bliver elever taget med alkohol, puffbars, snus og andre af ovenstående produkter sendes eleverne hjem i 2 dage.

I disse dage vil der være dialog med forældrene om, hvordan vi bedst hjælper den hjemsendte elev. Har en elev en energidrik med i skole vil denne blive taget fra eleven og forældrene kontaktes. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke energidrikke til børn under 15 år

Alvorlig adfærd

Hvis der er tale om en meget alvorlig adfærd, som ex. vold, mobning, sexchikane mm, så hopper man direkte op på trin 3 I børnekonventionen artikel 12 – Retten til at udtrykke meninger, står der:

Barnets ret til at give udtryk for en mening, og krav på at denne mening respekteres i overensstemmelse med barnets alder og modenhed.

Dette betyder, at før skolen træffer beslutning om at hæve samarbejdet skal eleven høres. Elevens synspunkter skal indgå i grundlaget for ledelses beslutning om at ophæve samarbejdet.